9. nädal // "IT-juht. Mis IT-juht? Tippjuht!"
Organisatsiooni
väljakutsete ja probleemide lahendamise võti peitub organisatsiooni juhtimises.
Täna on aga kõik väljakutsed ja probleemid IT probleemid. Edukas organisatsioon
peab kaasama IT juhi organisatsiooni tippjuhtkonda. Tegutsedes aga organisatsiooni
tippjuhtkonnas, peab IT juht rääkima sama keelt teiste tippjuhtidega, on vaja
mõelda nagu tippjuht. Seega peab efektiivne IT juht olema ennekõike tippjuht.
Arvutite maailma muutev mõju, mõju
suurenemine ja mõju suurenemise kiirenemine on kujunenud aabitsatõeks.
Arvutite abil disainitakse ja ehitatakse ühtviisi nii füüsilist maailma kui kujundatakse
inimeste meeli. Arvutid mõjutavad kuidas ja kus me töötame ja puhkame, kellega
me kohtume ja kellega me äri teeme. Arvutite kaudu tajume me seda suurt enamust
maailmast, mis aknast välja vaadates kätte ei paista. Sõltumata organisatsiooni
tüübist ja eesmärgist, on arvutite abil võimalik kiirendada organisatsiooni
sisemisi protsesse, pakkuda maailmale uusi väljundeid ning parandada
organisatsiooni võimet hankida ja tajuda sisendid. Arvutitest on kujunenud teine
süda, kolmas käsi ning kuues meel nii inimkonnale kui igale organisatsioonile.
Iga organisatsiooni eesmärk on suurendada
oma panust maailma ja teha seda võimalikult eesmärgipärase ning efektiivse sisemiste
ja väliste ressursside kasutamisega. Organisatsiooni panuse loomiseks alguspunkt
on strateegia defineerimine ja selle elluviimise viiside valik. Mida suurem
organisatsioon, seda keerulisem on strateegia, seda pikema ja mahukama sündmuste
ahela strateegia elluviimine vallandab ja seda keerulisem on strateegia loomise
ja elluviimise planeerimise faasis tehtud vigade ületamine või õigel ajal
märkamata jäänud võimaluste kasutusele võtmine. Kui ikka organisatsiooni
strateegia elluviimisel on valitud pabermajanduse tee, siis selle digitaliseerimine
muude tegevuste kõrvalt on ülikallis ja keeruline. Tänapäeval vaevalt, et keegi
enam paberimajandusele või muudele arhailistele vahenditele oma strateegia üles
ehitab. Pigem kohtame teist äärmust – ettevõte läheb IT-sse sedavõrd ambitsioonikalt,
et riskide
realiseerumine viib ettevõtte hauda; või omistatakse IT-le kõike
raviva imerohu omadused ning ettevõte sumbub IT-le püstitatud ebarealistlike
ootuste mädasohu.
Organisatsiooni jaoks on kriitiline, et strateegiliste
otsuste vastuvõtmiseks vajalik IT-kompetents on organisatsiooni tippjuhtkonnas.
Organisatsiooni tippjuhtkond otsustab organisatsiooni strateegia ja eraldab
ressursid strateegia elluviimiseks kasutatavatele projektidele ja tegevustele, otsustab
nende sünni ja surma. Sageli toimuvad just tippjuhtkonnas sisukad ja teravad
debatid ja arutelud, milles sündinud kompromissid kommunikeeritakse
organisatsioonile kui juhtkonna ühtne strateegia ja otsus. Reeglina on enne otsuse
sündi otsuse sisu oluliselt lihtsam mõjutada, kui pärase selle vormistamist ja
organisatsioonile edastamist – vana otsuse uuega asendamiseks on vaja
esmasündinu tappa ning oma otsuste ümberotsustamine ei ole reeglina juhtkondade
kõige tugevam külg. Seetõttu on kriitiline, et tippjuhtkonna otsustamiseks
vajalik IT kompetents on olemas ja saab osaleda õige IT-tasakaaluga otsuste
vormistamises just otsustamise epitsentris – tippjuhtkonnas.
Tippjuhtkonnas toimimine nõuab IT-juhilt
spetsiifilisi tippjuhilt nõutavaid omadusi ja oskusi. Tippjuhiks ei sünnita,
vaid arenetakse läbi põhieriala hea tundmise ning enda pideva juhina arendamise.
IT oskused ja kogemused enamasti akumuleeruvad inimestesse, kes armastavad
masinaid, loogikat ning peavad oma tugevuseks reaalaineid. Selle mündi teiseks
pooleks kipub olema väiksem huvi organisatsiooni toimimise selle poole suhtes,
mille moodustavad heal juhul hägusale loogikale alluvad inimesed ning
nendevaheliste suhete imeline vikerkaar ning õudustekitav spekter. Samas on tippjuhtkonna
peamiseks tööriistaks, võimendajaks ning piirangute seadjaks just inimesed –
organisatsiooni töötajad, kliendid, kogukond, tarnijad, aktsionärid ja kreeditorid.
Tippjuhtkond on ka ise tugevate isiksuste kogum, kus otsuste mõjutamiseks ei
piisa koosolekusaalis viibimisest – ideede võitluses ja eluterves konkurentsis ressurssidele
tuleb pidevalt veenda inimesi, teha kompromisse ja anda täna järgi tuleviku
võitude nimel. IT juht organisatsioonis peab rääkima tippjuhtide keelt.
Organisatsioonis hästi toimiv IT-juht ei pea
olema parim IT-spetsialist, kuid ta peab olema IT-valdkonnas parim juht. Iga
juht ja tippjuht on erinäoline, igaüks on juhipositsioonile jõudnud erinevate olukordade
kaudu ja erinevate oskuste tõttu. Reeglina tõustakse juhiks läbi heade valdkonnaoskuste,
head spetsialistid edutatakse juhtideks. Juhtidena peavad eilsed spetsialistid omandama
ja pidevalt arendama peamisi juhioskusi:
- Meeskonna juhtimise oskus
- Otsuste vastuvõtmise oskus
- Eesmärkide seadmise oskus
- Strateegiline mõtlemine
- Läbirääkimisoskus
- Finantskontrollivõimekus
- Suhtlemis- ja kommunikatsioonioskus
- Kohandumisvõime
- Organiseerimisoskus
- Ajajuhtimine
Juhist teevad eduka juhi ja tippjuhi peamiselt
kaks olulist oskust. Esiteks strateegiline mõtlemine ja planeerimine – oskus näha
oma tänaste otsuste pikaajalist mõju tulevikule ning teisipidi oskus mõista,
millised sammud on vaja astuda täna-homme-ülehomme selleks, et jõuda helges
tulevikus terendava Suure Strateegilise Eesmärgini. Teiseks meeskonna juhtimise
oskus – Suur Strateegiline Eesmärk on reeglina ambitsioonikas, ükskõik kui
geniaalse juhi poolt üksi ei ole see eesmärk saavutatav ja seetõttu peab juht
suutma moodustada meeskonna ning tiivustada seda purjetama läbi argielutormide Suure
Strateegilise Eesmärgi poole. Seega peab igaüks, kes soovib saada IT juhiks
arendama just strateegilise mõtlemise ja planeerimise ning inimeste juhtimise
oskust.
***
Nüüd kui ideaalnägemus tuleviku
organisatsioonide IT-juhtimisest ja sellest tulenevatele ootustele IT juhi suhtes
on kirja pandud, pühendan paar lõiku kahe IT juhi omaduste kõrvutamisele. Mõlemad
kirjeldatavad IT juhid on avalikkusele tundmatud, mistõttu pole nende nimed
olulised. Nad võivad olla ka välja mõeldud või mitte. Kuid kindel on, et nad olid
või on seotud ühe rahvusvahelise konsultatsiooniettevõttega. Mõlema juhi lood lähevad
kokku kursusematerjalides kirjeldatud IT juhtimise arenguetappidega, kuid
ringiga jõuavad tagasi ka eelnevalt kirjutatu juurde.
Kuido
Esimese IT juhi nimeks on Kuido. Kuido ei
ole tegelikult IT haridusega. Tegemist on tugeva ärikonsultatsiooni
spetsialistiga, kelle kireks on leiutamine ja asjade tööle panemine. Nii ka
arvutite ja IT süsteemidega.
Kuido sattus konsultatsiooniettevõttesse
tööle ajal, mil ettevõte oli just asutatud. Lisaks konsultanditööle hakkas ta
ehitama ka ettevõtte IT-süsteeme: alguses tuli arvutid tööle saada, siis
omavahel ja seejärel maailmaga ühendada. Konsultatsiooniettevõtte areng –
inimesi lisandus, kliente lisandus, äriideid lisandus - tekitas mitmeid
vajadusi. Kuido ehitas odavatest ja käepärastest vabavaralistest lahendustest
hästi toimiva dokumendihaldussüsteemi; korrus allpool juhuslikult müüdud avatud
CRM platvormist õnnestus aastatega funktsioonide lisandumise kaudu ehitada practice management system (PMS), millele
ei olnud funktsionaalsuse ja kasutusmugavuse poolest võrdväärset maailma
keerulisemate ja kallimate vastavate süsteemide seas.
Keegi ei tea, kas Kuido oli geenius, kuid
tema tugev ärivaldkonna tundmine ning IT oskused tekitasid võimsa kombinatsiooni,
mis Kuido peas oli veel terviklikum kui DevOps lähenemine: Kuido peas olid ka selgelt
olemas ka äriootused, mida ta siis õhtuti koodi / skriptidesse valas ja
hommikuks kogu organisatsiooni kasutusse andis. Iga päev, iga nädal, iga kuu,
aastast aastasse. Kuido lõi oma eeskujuga organisatsioonis IT kultuuri, mis oli
otsiv, leidlik ning armastas eksperimenteerida. Mõnikord läksid asjad katki,
kuid need tehti kohe kiiresti korda. Kõige selle tulemusena nautis
konsultatsiooniettevõte IT-lahendusi, mis olid omast ajast aastaid ees ja kõike
seda leidlikult, murdosa eest võrdväärsete süsteemide maksumusega (kui
konsultatsiooniettevõte mõtles PMSi vahetamisele, pakuti sarnase funktsionaalsuse
hinnalipikuks silmi pilgutamata 2 miljonit eurot).
Kuido arenes koos organisatsiooniga ka
edukaks valdkonnaspetsialistiks. Organisatsiooni kasvades tuli juurde ja läksid
IT-süsteemid keerukamaks. Kuido sai kõige sellega hakkama. Aga juurde tuli ka inimesi
– mõne inimesega alustanud organisatsioon kasvas 300 inimesega organisatsiooniks.
Lisaks Kuidole tekkis ka tema juhitud IT-osakond. Ja siis hakkas ilmnema, et
ehkki Kuido on äriliselt võimekas ja IT-valdkonna juhina jumalasarnane, on tal
ka puudused. Kuido tahtis inimestele head, püüdis nendega hästi läbi saada,
kuid ometigi hakkasid inimsuhted kärisema. Arvutid on loogilised-lineaarsed;
inimesed on ebaloogilised ja ebaratsionaalsed. Kuido mõistis IT-süsteeme paremini
kui inimesi. Ja lõpuks saidki inimsuhte Kuidole saatuslikuks – organisatsiooni
kasvades hakati järjest rohkem tähelepanu pöörama juhtide juhiomadustele. Üksi
nurgas tegutsemine ei olnud enam oluline; oluliseks muutus võime juhtida ja
inspireerida suuri meeskondi. Oluliseks muutus ka strateegiline planeerimine,
sest ilma selleta oli IT pidevalt rakkes organisatsiooni tekitatud tulekahjude
kustutamisega. IT ei suutnud enam juhtida järjest nõudlikumaks muutuva
organisatsiooni ootusi.
Täna Kuido enam ei tööta ettevõttes. Tugevad
isiklikud IT oskused, mis tõstis ta organisatsioonis jumalaks, sai ka tema languse
seemneks. Kuido kas ei märganud või ei osanud kaasas käia organisatsiooni ootusega,
et juhi töö on asjad toimima panna, mitte ise asju teha. Kuid Kuido loodud
kultuur olla leidlik, paindlik ning muutustele avatud elab sügavalt edasi organisatsiooni
IT osakonna kultuuris. Teda mäletatakse tänuga.
Martin
Martin on organisatsioonis tänane IT juht.
Martinil on IT kõrgharidus, Kuido palkas ta organisatsiooni IT osakonda.
Kuido kõrval õppis Martin organisatsiooni IT süsteeme tundma võrdselt Kuidoga.
Nii juhtuski, et Kuido lahkumisel usaldati rahvusvaheliseks kasvanud IT
osakonna juhtimine Martinile.
Martin ei olnud kunagi tahtnud juhiks
saada. Kuid Martin oli kohusetundlik, südamlik ja soe inimene. Nii võttis ta
vastutuse vastu ning hakkas oma meeskonda südamlikult suunama. Ühiselt leiti
uued viisid, kuidas koos töötada, eesmärke seada ja eesmärke ellu viia. Südamlikkuse
ja hoolivuse tõttu oli Martinile kohe selge, et kõigi olulisemate arenduste ja
muudatuste jaoks on vajalik konsensus – mitte ainult IT osakonnas, vaid ka
ärivaldkondadega. Ka riskide juhtimiseks on oluline, et otsustajad teavad riske
ning võtavad IT-d mõjutavad otsused vastu adekvaatse informatsiooni alusel.
Martin märkas, et selle asemel, et ellu viia juhtkonna tehtud otsuseid – mõned neist
olid siiski ka teostatavad – tasub ise aktiivselt juhtkonna ootusi juhtide ja
parim selleks on pikaajaliste strateegiate väljatöötamine ja kokkuleppimine.
Ettevõtte juhtkonnale strateegiad üldiselt meeldisid ning neist peeti lugu.
Seeläbi muutus ka IT-strateegia dokumendiks, milles alguses lepiti kokku
ootused ja tegevuse, ning mis hiljem kaitses järjest keerulisemate ja
ajamahukamate projektidega tegeleva IT-osakonna töörahu juhtkonna varem kaootiliste
ad hoc korralduste eest. Sellest
kogemusest kannustatuna keskenduski Martin pikale vaatele – selle asemel, et tulekahjusid
kustutada, ehitas Martin üles rahvusvahelise helpdeski, juurutas paindliku aga efektiivse change management process’i, arendas edasi organisatsiooni IT
strateegiat, täitis strateegiast väljakasvanud ametikoha uute tugevate spetsialistidega.
IT spetsialist Martinist oli kasvanud IT-juht.
Jah, Martin oskas ise veel IT-süsteemidega töötada, ilmselt oli ta kogenum spetsialist
kui tema meeskonnaliikmed, kriiside ajal kääris Martin käised üles ja pusis
probleemide lahendamise kallal kui võrdne võrdsega. Kuid organisatsioon ja
juhtkond nägid Martinit kui juhti – tema isiklikud oskused ei olnud kellelegi
olulised, sellele isegi ei mõeldud. Oluline oli, et Martin pani meeskonna tööle
ja IT täitis talle pandud ülesandeid. Juhtkonna ootused kasvasid ka Martini
suhtes – tema arvamust ja nõu küsiti järjest rohkem, järjest varem. IT hakkas
organisatsioonis toimuvaid muudatusi suunama, mitte neile reageerima. Olukord
hakkas kontrolli alla saama. Tulevikus võib Martin või tema järglane kuuluda
organisatsiooni tippjuhtkonda.
Milles on loo moraal? Kuido ja Martin on
mõlemad head spetsialistid ja Kuido võib oma eripärasel viisil olla geniaalsem
kui Martin. Kuid Kuido oli IT-juht ajast, kui IT oli masinad, seadmed ja programmid.
Martin on IT juht uuest ajastust, kus IT on ka laiemas ringis jõudmas
mõistmiseni, et IT pole vaid hardware ja
software, vaid ka inimesed ja
äriprotsessid. Martini tugevus on inimestega suhtlemine ja pika vaatega äriprotsesside
suunamine.
Martin on IT-juht. Vabandust, juht.
----
Selle nädala teemapüstitus on järgmine:
- Kirjelda ajaveebiartiklis kaht tuntud IT-juhti (võivad olla nii Eestist kui mujalt), kes esindavad kaht erinevat juhitüüpi ülaltoodud jaotuses (juht, suhtleja, treener...).
Kommentaarid
Postita kommentaar