8. nädal // "IT-professioon on surnud. Elagu IT-professioonid!"
IT valdkond on ajaloo jaoks silmapilguga
– vähema kui 100 aastaga – arenenud nullist klassikaliste professioonide –
arstide, advokaatide, arhitektidega – võrdväärseks valdkonnaks. IT plahvatuslik
areng ja mitmekesistumine ei võimalda täna enam rääkida ühest universaalselt IT
professioonist ega professionaalist. IT hõlmab paljusid erinäolisi
professioone, millest igaühe sisemine loogika seab valdkonnas tegutsejatele väga
erinevad ootused ning vormib neist väga erinevad professionaalid. Tulevikus
võib suurt osa IT professioone oodata ees ühtesulandumine teiste
professioonidega ja nende professioonide enesemääratluse ülevõtmine. Selle
ühtesulandumise kiirendamises peitub ehk Eesti järgmine konkurentsieelis, uus
Tiigrihüpe?
Kuidas määratleda professionaalsust?
Professionaali tunnuseks on sisemine huvi selles suhtes, kuidas tema
valdkond toimib, kuidas valdkonna eriteadmisi arendada ning valdkond ühiskonda
paremini teenima panna. Igapäevakäibes kipume professionaaliks või
professionaalseks nimetama kõiki teatud valdkonna osavkäppasid või veelgi
laiemalt teatud valdkonnas elukutseliselt toimetavaid tegelasi – viimaste osas
sageli sõltumata sellest, kas ja kuidas nad oma valdkonda ka päriselt tunnevad.
Sellisena vastandub professionaal mitteoskajatele-soss-seppadele ning
valdkonnas huvilistee-asjaarmastajatena tegutsejatele. Nii ongi argikasutuses
professionaal lihtsalt keegi, kes tunneb oma valdkonda ja teenib sellega
elatist. Erialakirjandusse
sisse piiludes ilmneb aga, et professionaalsusel on vähemalt sama palju
rivaalitsevaid ja üksteist osaliselt välistavaid definitsioone nagu Linuxil
distributsioone. Erinevate definitsioonide ühisosaks paistab olevat tõdemus,
et professionaalsuseks ei piisa headest oskustest ja vilumustest. Vaja on ka
sügavamat huvi ja teadmist, et miks teatud oskused viivad tulemuseni ja kuidas
töövõtteid muutes on võimalik jõuda teiste, erinevate või lausa paremate
lahendusteni. Ehk asja betoonist ja punaselt ette tehes saab tõdeda, et
professionaal ei ole see, kes oskab veest, tsemendist ja liivast keldripõranda tasandamiseks
hea segu segada. Professionaal on see, kellel on spetsiifiline teadmine betooni
kivistumisel toimuvatest protsessidest, ning arusaamine või vähemalt huvi selle
suhtes kuidas komponente, töövõtteid või kivistumise protsessi keemiliselt,
termiliselt või muul viisil mõjutades on võimalik saada teistsuguste
omadustega spetsiifilist
betooni. Iga ämbris segu segav meistrimees ei ole professionaal.
Professionaali huvi oma valdkonna vastu nõuab arengut ja arengu tagab
vaid õppimine. Seda mõnevõrra laiema fookusega, kui igapäevane praktiline
vajadus järjekordne keldripõrand valada. Professor
Mirko Noodergraaf Utrechti Ülikoolist rõhutab, et ehkki professionaali iseloomustab
tõepoolest ka "hea töö" ja isegi huvi "hea töö" tegemise
sotsiaalse konteksti suhtes, siis ei ole professionaali tunnuseks kitsas keskendumine
oma töö heale tegemisele. Professionaal peab olema omas valdkonnas haritud ja
väljaõpetatud - ainult nii on võimalik teada teoreetilisel ja praktilisel
tasemel, et milliste jõudude kaasabil seina löödud nael puitkonstruktsiooni
koos hoiab, millal on sobivaks kinnitusvahendiks nael ja millal tuleb see kruvi
või muu kinnitusvahendiga asendada. Professor Noodegraaf argumenteerib edasi,
et professionaal peab ennast määratlema valdkonna professionaalina ning olema
aktsepteeritud sellisena oma kolleegide-konkurentide poolt. Alternatiivne
professionaalsuse definitsioon rõhutab professionaalsuse kontekstitundlikkust -
LSU School of Library & Information Science professori
Suzanne Staufferi kohaselt ei ole professionaalsuses midagi
"diskreetset, universaalset ega kestvat". Nimelt on ootused
professionaalile pidevas muutumises ja sõltuvad ühiskonnast ning lõpuks isegi
millestki nii banaalsest nagu turg. Seeläbi jõuame selleni, et hea
professionaali paratamatuks tunnuseks on pidev õppimine, erialane täiendamine -
infoühiskonnas toimunud infoplahvatuse ja -reostuse tingimustes nõuab isegi
professionaalne paigalseis pingutamist ja eneseharimist. Seega ei ole õppimine,
kraadide ja sertifikaatide omandamine professionaali jaoks edevus või enesepiinajalik
ajaviitevorm, vaid õppimine, õppijana ja lõpeks õppejõuna õnnestumine on
professionaali jaoks hädavajalik viis ennast arendada ja valdkonnaga kursis
hoida. Kraadid ja sertifikaadid on vaid hädavajaliku tegevuse paratamatuteks kõrvalnähtudeks.
Teravaks vaidlusküsimuseks professionaalsuse määratlemisel on küsimus,
kas tõeline professionaalsus on omane vaid mõnele erilisele,
eneseregulatsioonile tähelepanu pööravale erialale. Vaidluse lähtepunktiks on
tähelepanek, et paljudel tunnustatud erialadel (nt arstid, juristid, insenerid,
arhitektid) on väljakujunenud eetika- või käitumiskoodeksid, mis rakenduvad
kõigi valdkonnas tegutsejate suhtes ning mille täitmise üle teostavad
järelevalve vastavad erialaorganisatsioonid. Üks koolkond leiabki,
et teatud ametikandjaid saab professionaalidena käsitelda vaid siis, kui nad
ise organiseeruvad oma valdkonna kvaliteedi reguleerimiseks ja järelevalveks
ning loovad sellel eesmärgil oma kohalikud ja rahvusvahelised autonoomsed
erialaorganisatsioonid. Oponendid on aga seisukohal, et eetika- ja
käitumiskoodeksid üksnes kaasnevad valdkonna eduka professionaliseerumisega - professioon sünnib ikkagi
läbi valdkonnas tegutsejate ühise eesmärgi, teadmiste pagasi ja valdkonnas
oodatava käitumise. Sellise vaatepunkti pooldajate jaoks on käitumiskoodeks
mitte professionaalsuse hädavajalik tunnus, vaid professionaalide poolt aegajalt
kasutatav tööriist oma ühise eesmärgi ja käitumise konsolideerimiseks. Selle
vaidluse osapoolte ühisosaks on siiski arusaamine, et professionaalsuse osaks
on soov korrastada ja süstematiseerida oma valdkonna tegevust suurema eesmärgi
nimel. Olla midagi rohkemat kui lihtne tööline, kes on pimedalt ülemuste ja
turustiihiate lükata-tõmmata.
Kas IT valdkond ja seal tegutseja on üheselt
professionaal?
IT valdkonda võib kahtlusteta pidada professionaalseks valdkonnaks,
milles tegutsejatel on võimalik tõusta sellistesse professionaalsetesse
kõrgustesse, mis võib mõned vanad ja traditsioonilisemad valdkonnad valgusaastate
taha maha jätta. Kahtlemata on IT silmapilkne ja plahvatuslik areng võrreldes aastatuhandeid
küpsenud arstiteaduse, juura või tsiviilehitusinseeriaga tõendiks selle kohta,
et valdkonnas tegutsejad oskavad oma tööd ja saavutavad tulemusi. IT-professionaalide
kokku segatud „betoon“ reeglina kivistub. Valdkonna keerukus ja kiire areng on
omakorda sundinud valdkonnas tegutsejaid oma tegevust mõtestama ja leidma viise
komplekssuse vähendamiseks, vigade vältimiseks ning efektiivsuse suurendamiseks.
Seega saavad IT valdkonnas tegutsejad aru, kuidas „betoon kivistub“ ning kuhu
suunas ning mil viisil on vaja betooni kivistumist suunata. Kiire areng ja Moore
seadus omakorda sunnivad peale pideva enesearenduse ja uued õpingud – heade õigusteaduskondade
25 aastat vanad konspektid on suures osas täna veel aktuaalsed; 25 aastat vanad
IT lahendused täna (loodetavasti) enam ei ole kasutuses. Haridus, hiidpikad
nimekirjad sertifitseerimisvõimalusi ning pideva õppe lahendused foorumitest
online kursusteni ja uute võimalusteni IT-haridust
omandada on miski, mis on IT läbivalt defineerinud. Ka eetikakoodeksid ja valdkonda
väärtuste kaudu ergastavad programmilised dokumendid on olemas – alates Agile
Manifestost kuni DevOps subkultuurilisele lähenemisele traditsioonilistele IT
probleemidele.
IT valdkond on välja kasvanud ajast, mil seda sai defineerida ühtse professioonina.
Just jõudsime järelduseni, et peamiste kriteeriumite järgi on IT kindlasti
valdkond, kus saavad tegutseda professionaalid ja võiks lõpuks ometi hakata kirjeldama
head IT professionaali. Nüüd tabavad meid esimesed raskused – IT valdkond on
ülimalt lai, lahendades erinevatel viisidel väga erinevaid informatsiooni
töötlemisega seonduvaid probleeme. Mis ühendab kvantarvuti kallal ajusid ragistavat
inseneri helpdesk’is päris inimeste tänaseid päris probleeme lahendava
heatujulise ja lustliku suhtlejaga? IT valdkonna sisemine mitmekesisus muudabki
ilmselt võimatuks IT valdkonna määratlemise ühe professionaalse valdkonnana.
Sarnaselt juristidele, kes ajalooliselt jagunevad süüdistusfunkstiooni
täitvateks prokurörideks, kaitsefunktsiooni täitvateks advokaatideks ja õigust
mõistvateks kohtunikeks – igal sellel rühmal on oma väga selgelt eristuv ethos, subkultuur, oma eetika ja seda
toetav koodeks ning erialaorganisatsioon – on ilmselt õige ka IT valdkond
jagada mitmeks kitsamaks professiooniks. Kui hakata täpsemalt analüüsima, millised
omadused teevad tõeliseks professionaaliks riistvarainseneri või ärianalüütiku,
süsteemioperaatori või sotsiaalmeediaspetsialisti, andmebaasiinseneri või
kasutajaliidese spetsialisti, siis erinevuste nimekiri tuleb sama pikk kui
sarnasuste nimekiri. Nende professioonide eesmärk, toimimise keskkond ning sotsiaalsuse
mõõde on sedavõrd erinev, et nende ühte patta panemine oleks sama vägivaldne
kui kohtusaalide ürgvastaste - advokaadi ja prokuröri – ühise professiooni alla
surumine.
Seega on IT valdkonna ja professionaalsuse kiire areng vastuolulisel
moel kaasa toonud selle, et üks universaalne IT professionaalsus on kadunud või
kadumas. Probleemistik on nii mitmekesine, et ei piisa ühest professionaalist või
professioonist kõikide IT-alaste väljakutsete lahendamiseks. Seetõttu ei ole
võimalik ka defineerida universaalseid ootusi ja eeldusi IT professionaalile.
Ja see on hea, sest mitmekesisus on reeglina tunnus fenomeni elujõulisusest.
IT professioon kasvab kokku teiste
professioonidega
IT-vihmavarju alla koondunud professioonid on tõestanud oma elujõulisust
klassikaliste professioonide kõrval. Sageli on ühiskonna usk IT-sse sarnane alkeemilise
unistusega kõike kullaks muutvast „tarkade
kivist“ või igavese elu tagavast „pühast graalist“. Ka teised professioonid
on märganud IT-s peituvaid võimalusi ning püüavad seda maagiat oma valdkonna
hüvanguks pöörata, püüdes kasutusse võtta IT-valdkonna pakutavaid tehnoloogiaid
ja nende rakendamise meetodeid. Teiselt poolt on IT liikunud lähemale paljudele
äri- ja valitsemisprotsessidele ning ka IT-valdkonnas tegutsejate jaoks on
järjest olulisemaks muutunud parem teadmine valdkonnast, mille probleemide
lahendamisse konkreetne IT-spetsialist on parasjagu kaasatud.
Need kaks mõjujõudu on tekitanud olukorra, kus IT ja selle vilju nautida
soovivad nö sisuvaldkonnad on teineteisele lähenemas ning suures osas tulevikus
sulandumas. Selle sulandumise tulemuseks ei ole tänaste professioonide kadu,
vaid erinevate professioonide kokkupuutealadel uute professioonide sünd. Hea
näide on IT ja mulle tuttava õigusteaduse arglik lähenemine, legaltech’i sünd – valdkonnas IT
teenuseid pakkuvad IT-professionaalid peavad mõistma õigusteaduse olemust ning
selles valdkonnas tegutsejate sotsiaalseid tõekspidamisi ja vajadusi. Dünaamilist
arengut idealiseeriv IT-professionaal võib ju juristide konservatiivsust maa
põhja kiruda, kuid sellega demonstreerib „progressiivne dünaamik“ vaid oma võhiklikkust
– valdkonna abistamiseks tuleb mõista, et konservatiivsus, võimaluste asemel riskidele
keskendumine ja tulemuse kõrval menetluse oluliseks pidamine on õigusteaduse
valdkonnal aidanud täita oma peamist funktsiooni: toetada korda ühiskonnas,
vältida katastroofilisi sotsiaalseid kataklüsme ning nende juhtumisel aidata ühiskond
korrastatult tagasi normaalsusesse. Seetõttu peab tõeline juura valdkonnas
tegutsev IT professionaal süvenema õigusteaduse põhitõdede, veendumuste ja selle
juura-professionaalide mõistmisele. Sellega kaasneb omakorda see, et tõeline
juura valdkonnas tegutsev IT professionaal hakkab arenema ka juuraprofessionaaliks.
Just professionaaliks, sest IT poolt taotletavate muudatuste läbiviimine nõuab
muudatuste läbiviijatelt mitte hetkel kehtiva seaduse tundmist (see on segu segamine
ämbris), vaid suutlikkust mõista ja ümber disainida valdkonna tuumprobleeme ja
äriprotsesse. Sellised oskused on juba aga valdkonnaprofessionaali tunnuseks.
Teiselt poolt peab ka oma valdkonna „digimuundamisest“ huvitatud
valdkonnaspetsialist paremini mõistma tööriista – IT-d ja selle kasutamisvõtteid.
Esiteks tuleb tõdeda, et täna arvutit ja interneti töötegemiseks kasutav mistahes
valdkonna professionaal on tasemel, mida 20…30 aastat tagasi oleks peetud IT-spetsialisti
tasemeks. Oskused, mida täna peetakse valdkonnas tegutsemise eelduseks – arvuti,
tekstiredaktori, tabelarvutuse, interneti kasutamine teabe hankimiseks – olid alles
mõnekümne aasta eest haruldased, nende omandamine nõudis kas iseseisvat
pühendunud õpet või lausa vastavat haridust. Teiseks peavad oma valdkonda IT
abil transformeerida soovivad professioonid lisaks oma valdkonna tundmisele õppima
mõistma, milliste probleemide lahendamiseks ja kuidas IT sobib. Probleemi
lahendamiseks sobiva IT-tööriista leidmise ning rakendamise eelduseks ja
kaasnevaks nähtuseks on parem IT-valdkonna mõistmine. Oma kogemustest võin
öelda, et keskmisele humanitaarile-õigusteadlasele on šokeeriv IT välise keerukuse
taha peitunud lineaarsus. Klassikaline IT on rumal ja teeb ainult ja täpselt
seda, mida inimene on tal enne käskinud teha (jätame AI siinkohal hetkeks
kõrvale). Inimsuhetega tegelev sotsiaalteadus võib endale lubada mõistete ja
nendevaheliste suhete ebamäärast defineerimist ja kasutamist – kui ikka õigusaktis
„otsad kokku ei lähe“, siis kasutavad lahtiste otsteni jõudnud inimesed mõistust
ja oma sotsiaalseid oskusi, lahendavad probleemi ja liiguvad edasi, jättes „sotsiaalse
bug’i" rahulikult seljataha järeltulijatele jälle lahendada. Kui IT-s on
ikka otsad lahti ununenud, siis edasi minna ei saa ja ees ootab Blue Screen of
Death. Seega sunnib IT-valdkonna pealetung ka teiste valdkondade spetsialiste paremini
mõistma, kuidas „IT betoon kivistub“ ning kuidas seda protsessi enda huvides
kasutada. Ka teised valdkonnad liiguvad IT-professionaalsuse omandamise suunas.
Eesti võimalus professioonide
sulandumise avangardina
IT sulandumine teiste valdkondadega rikastab maailma ja loob uusi,
mitmekesiseid ameteid ja professioone. Valdkondade lähenemine aitab kaasa
valdkondade vaheliste fundamentaalsete erinevuste ületamisele või teineteise
mõistmisele. Seeläbi suureneb IT suutlikkus mõjutada ja parandada teiste
valdkondade toimimist ja vastupidi.
Kindlasti toimub see muudatus orgaaniliselt, aegamööda ja valdkonna
vajaduste põhiselt. Teisalt saaks ka meie haridussüsteem sellele muutusele
aktiivselt kaasa aitama. Tiigrihüppe-pohmelust raviv ja uut hõbekuuli otsiv
haridussüsteem võiks uueks eesmärgiks võtta kõrghariduse universaalse
integreerimise IT-õppega. Reaalainete osas on murrang ammu toimunud – IT sündis
reaalteaduste probleemide lahendamiseks, käsikäes edasi arendatud. Tubli
matemaatiku programmeerimisoskused võivad ületada nooremarendaja oskusi. Suurim
võimalus peitub humanitaarteaduste valdkonnas.
Täna õpetatakse klassikalisi humanitaarteadusi – filosoofia, filoloogia,
õigusteadus, sotsioloogia – põhimõtteliselt sarnaselt kui 200 aastat tagasi. Jah,
tindipoti-sule koha on võtnud üle MS Word ja kõik kannavad raamatukogu taskus, kuid
vastavad teadused tegutsevad ikkagi ajalooliste meetodite ja harjumuste alusel.
Traditsioonid peavad jääma – filoloogilised meetodid teevad filoloogiast filoloogia
ja mitte arstiteaduse.
Lisanduma peaks aga tugev ja kohustuslik IT-õppe umbes IAAM õppekavaga
sarnase suunitlusega (analüütika) õppekava integreerituna tugevalt vastava
põhivaldkonna baasõppega. St kui tuleb koostada andmebaasi skeem või äriinfo
mudel, siis ülesande püstitus ja lahendus peavad olema filoloogia või muu
põhivaldkonna põhine. See õpetaks – alguses ka sunniks – põhivaldkonna
probleeme lahendama IT-professionaalile omaste meetoditega ja õpetaks selgeks,
kuidas kasutada vanade probleemide lahendamiseks uusi tööriistu.
See oskus eristaks Eestis õppivat prantsuse filoloogi (romanisti) mujal
õppivast romanistist ning annaks nii tulevasele filoloogile kui ka Eestile
selge, rahvusvahelise mõõtmega konkurentsieelise. Sest miks muidu peaks mõni
tervemõistuslik inimene õppima prantsuse filoloogiks Tartu Ülikoolis kui seda
on võimalik teha otse Prantsusmaal?
Eesmärk on ambitsioonikas, kuid võiks anda uue hingamise meie lokaalsuse
lõksus vaevlevatele sotsiaalteadustele.
Selle
nädalal ülesanne: Kirjuta lühike kokkuvõtlik iseloomustus IT profi kohta Eestis
(tänase seisuga; vajalikud eeldused, omadused ja oskused). Lühidaga ma mõistagi
hakkama ei saanud.
Kommentaarid
Postita kommentaar