4. nädal // "Tulge minu juurde kõik, kes olete vaevatud ja koormatud, ja mina annan teile hingamise"
Tulge minu juurde kõik,
kes olete vaevatud ja koormatud,
ja mina annan teile hindamise! // Matteuse 22
Usk ja religioon on tsivilisatsiooni arengus täitnud mitut
olulist funktsiooni. Ikka ja jälle on inimkond oma kõige keerulisemad
probleemid pannud taevaste jõudude ette ja lootnud juhatust ning murede
maagilist lahendust. Kas tänase ühiskonna religioon on digitaliseerimine
ja jumalaks arvuti? Kas uued puuslikud on paslikud kõigi nende ette visatud
probleemide lahendamiseks? Kas vastus sellele küsimusele eristab Eesti
Infoühiskonna Arengukava 2020 õnnestumised ja läbikukkumised?
Eesti on kahtlemata digiusku. Meie maa identiteedi osaks on Skype,
tasuta wifi ja startup. Ka ärimaailmas teevad pealetungi big
data, masinõpe ja muinasjutulised exit'id. Kõik see on viljakas
pinnas usule, et IKT lahendab kõik probleemid. Kui haridussüsteem lonkab, siis
aitab arvuti! Kui mõistust ei ole, investeeri AI-sse! Kui käive on madal, hangi
blockchain! Kui arste ei jätku, ehita IT-taristu. Visionäärid on
isegi soovitanud vaenlase tankidele ninanipsu teha ja pilve peitu põgeneda. Kas
need ootused IKT-le on realistlikud ja kõik need mured IKT pool parandatavad?
On fakt, et IKT on muutnud maailma ja on ühiskonnale heaks
tööriistaks. Kuid reeglina sobib üks hea tööriist ikka kindlat tüüpi töö jaoks.
Kuvaldaga saab vaia maasse taguda, kuid kui kasutada kuvaldat käekella
remontimiseks ei vasta tulemus ilmselt loodetule. Šveitsi universaalnoad on
küll olemas, kuid kui ikka päris tööd tehakse, siis haaratakse päris tööriista
järgi. Loogiliselt võttes peaks samamoodi olema ka IKT-ga: on probleemid, mille
lahendamiseks IKT sobib, ja on probleemid, millele IKT hammas ei hakka.
Suure lihtsustusena võib tõdeda, et IKT on demonstreerinud
imetabast suutlikkust lahendada info ja mateeriaga - asjadega, seadmete,
masinatega - seonduvaid probleeme. Kuid suhtes inimeste ja inimlike
murede mittedigitaalse maailmaga põrkub IKT inimeste puudustele ning on
ootamatult sageli võimetu tooma loodetud tulemust. Või loob inimeste varjukülgi
võimendades uusi
probleeme. Sest iga tööriist vajab lisaks sobivale tööle ka oskajate
meistrimeest, kes oskab kuvaldat käes hoida ning kasutada nii, et kaastööline
viga ei saa. Või kes vihahoos pidada vastu vastu kiusatusele paarimehele
kuvaldaga vastu pead virutada.
IKT suurim ühiskondlik väljakutse ongi jõuda äratundmiseni, milliseid
probleeme IKT lahendab, milliste osas on tema mõju piiratud ning milliste osas
võib loodetud õnnistus suisa needuseks muutuda.
Ja järgmine väljakutse on vastused nendele küsimustele viia otsustajateni - et
ka poliitikud, ametnikud ja ärimaailm võtaksid IKT appi just nende probleemide
lahendamiseks, milleks see tööriist sobib. Muidu tekkib palju rumalaid ideid,
osa neist viiakse püüdlikult ellu ja tulemuseks on hämming või pettumus
saavutatu osas.
Eesti Infoühiskonna Arengukava 2020 on hea illustratsioon sellele,
et me alati veel ei saa aru, mis probleemi me lahendame ja kas valitud tööriist
- IKT - sobib selle lahendamiseks.
Võtame näiteks unistuse "Tervishoid ja sotsiaalteenused
(eriti hoolekanne) on viidud IKT abil uuele kvaliteeditasemele". Ehkki
ka tervishoius on IKT-l ja tehnoloogial oma roll mängida, on valdav osa
igapäevasest meditsiinist ning eriti hoolekandest siiski sotsiaalne fenomen,
mis keerleb ümber inimese ja inimlike suhete. Patsient vajab rohtu, retsepti ja
diagnostikat, kuid teenuse kvaliteeti hindab ta ikkagi selle järgi, kas arst ta
ära kuulab, mure leiab mõistmist ja valu lohutust. Patsiendile inimlikku
tuge pakkudes saab ennetada või lahendada paljusid probleeme tablettide või
kirurginoata. Tänane IKT lahendus on aga tekitanud arsti ja patsiendi vahele
veel ühe takistuse - arvutiekraan, millesse arst vastuvõtu alguses sukeldub.
Nii juhtubki, et kui patsient vajab hoolimist ja mõistmist, siis seda peab ta
otsima Facebooki MMSi gruppidest või maagiliste esemete poodidest. Plaani tõsta
IKT vahenditega "uuele kvaliteeditasemele" hoolekanne selle nukra
igapäevaga - lamatised, vahetamata mähkmed
ning lähedaste hooldamisest kurnatud pereliikmed - võib halvemal juhul
paista küünilise katsena hiilida kõrvale päris probleemile silma
vaatamisest.
Analoogne probleemistik seondub lubadusega muuta haridus
"personaliseerituks ja paindlikuks, sealhulgas ümber ja täiendõpe".
2018. aastal TTÜsse õppima astudes olin positiivselt üllatunud kursuste
videosalvestustest, õppeslaidide digitaalsest jagamisest. Kuid laia pintsliga
maalides on õppeprotsessi personaliseeritus jäänud samaks või vähenenud
1998-2002 Tartu Ülikoolis kohatud versiooniga: ikka jookseb õppekava turvalises
tunnelis, kuid "tänu" IKT vahenditele on võimalik enamus aineid
läbida ilma kordagi õppejõuga sisuliselt suhtlemata. Ja see ei ole IKT
probleem. Probleem on laiemalt haridussüsteemis, mis keerleb jällegi ümber
inimlike ihade ja probleemide - soov
õppida, soovi toetava motivatsiooni või aja puudus, soov suhelda teiste
inimestega.
Aga aitab kurtmisest. On ka õnnestumisi.
Puhtalt tehnilise võimekusena on õnnestumiseks virtuaalne
residentsus. See on olemas, seda saab kasutada, see on Eestile palju kuulsust
toonud, selle järgi meid maailmas tuntakse. Kuid jällegi tekkib kriitikakoht
niipea, kui tehniline lahendus puudub kokku sotsiaalse maailmaga. Jah, lahendus
on mitteresidendi jaoks olemas, kuid kas see jääb kollektsionääride
kurioossumiks või läheb laiemasse rahvusvahelisse kasutusse, seda näitab aeg.
Või õigemini Eesti majandus. Kas otsustame kestlikult
kahaneda või loome siin midagi nii ägedat, et välismaalased jooksevad
meie andmevahetusvõimalustele tormi? Vastus sellele küsimusele määrab ära
virtuaalse residentsuse edu.
Ja lõpetuseks edulugu.
Üllatavalt, kuid vastuvaidlematult on Eestil õnnestunud saada
maailmas väga tuntud IKT mõttekeskuseks. Meil on öelda ja meid kuulatakse
infoühiskonna olemuse ja tuleviku küsimustes. E-riigi
eksport paljudesse riikidesse on reaalsus. Kuid meie tuntuse
fookuspunkt on küberkaitse. Lisaks sisemisele mõttejulgusele on see toonud
Eestisse NATO
Küberkaitse Oivakeskuse koos sealsete arutelude ja maailma
tippspetsialistidega. Järgmiste kübersõdade kurjategijate "nürnbergi
protsessil" hakkab keelatut lubatust eristama Tallinn Manual, maailma
tippspetsialistide käsitlus kübersõjapidamisest rahvusvahelise õiguse
kontekstis.
Nende ja muude näidete põhjal demonstreeribki Eesti Infoühiskonna
Arengukava 2020 ilmekalt, et kui ikka IKT-ga on lahendama hakatud inimeste
sotsiaalse suhtlemise sfääri kuuluvaid probleeme, siis on see eesmärk pigem
lati alt läbi jooksnud või on tulemus realiseerumata jäänud. Seega peame peame
IKT de-müstifitseerima ning vältima IKT kasutamist universaalse
"kõikeraviva kuvaldana".
Ja mis siis selle IKT-ga on? Puuslik? Lunastuse allikas? Ilmselt
ei kumbagi. IKT on järjekordne tehnoloogiline tööriist, mis aitab inimkonnal
jõuda järgmisele tasemele. Sarnaselt tulele, aurule ja elektrile teeb IKT meie
elu oluliselt paremaks, loob uusi võimalusi, kuid paljud inimeseks olemisega
kaasneva mured ja väljakutset jäävad siiski inimeste endi kanda.
Õppimaks eristama probleeme, mida tehnoloogia lahendada suudab ja
mida mitte, ma taas ülikooliõpinguid alustasingi.
Postituse aluseks on järgmine ülesanne: Loe Eesti infoühiskonna arengukavast 2020 läbi (vähemalt) visiooniosa 2. peatükis. See pärineb 2012-2013. aastast ning nüüdseks on 2020 peaaegu käes - kirjelda ajaveebiartiklis praeguseks üht kõige enam ja üht kõige vähem realiseerunud visioonipunkti.
Kommentaarid
Postita kommentaar