10. nädal // „Esmaspäev algab reedel*“
„Iga
inimene on oma hinges maag, ent maag saab temast alles siis, kui ta hakkab mõtlema
vähem enda ja rohkem teiste peale, kui töötegemine muutub tema jaoks
huvitavamaks lõbutsemisest selle sõna vanaaegses mõttes.“ (A. ja B. Strugatski,
„Esmaspäev algab laupäeval“, 1965)
Eric S.
Raymondi (ESR) kirjapandud häkkerikultuuri aluspõhimõtted sobiksid vundamendiks
paljude teiste professionaalsete elukutsete manifestidele. Mõistagi kirjeldab ta aga
enim häkkeri-kultuuri ning sellisena on ka outsider’ile põnev sissevaade üllatavalt
ideoloogilisse ja sügavasse subkultuuri. Kuid üllatav paralleel nõukogude
ulmeklassikute, vendade Strugatskite tähtteosega osundab häkkerikultuuri juurtele
– teadlaste lustlikule ja kirglikule nokitsemisele vaimse ja füüsilise maailma suurte
probleemide kallal.
Nur „Computerliebe“? Nein.
Etwas mehr! (taustale
mängima!)
Enamus inimesi tajub häkkerit pelgalt kui kirgliku
masinaarmastajat. Mina ei ole häkker. Ilmselt kui hakata kõiki inimesi paigutama
mõttelisele skaalale, kus ühes otsas on häkker ja teises otsas mingi ebamäärane
„täiesti teistsugune“, siis esimese hooga paigutuksin lähemale „täiesti teistsugusele“.
Üldlevinud arvamuse kohaselt häkker ju vaatab masinate, mina rohkem inimeste
poole; häkker on pigem introvert, mina rohkem ekstravert; häkker on pikkade
juustega ja mina saan kolleegidelt ikka tunnustada, kui juuksuris end soliidseks
pügada lasen. „Koodi“ oskan kirjutada vaid MS Wordis ja sedagi vaid
inimloetavalt, ja ehkki kirjutamisoskus oli ESRi stiilipunktide seas päris
kõrgel kohal, siis ei olnud MS Word ERSi programmeerimiskeelte hierarhias eriti
kõrgel…. Ju vist enne ERSi lugemist pidasingi häkkeri peamiseks omaduseks
armastust IT vastu.
ESRi Hacker-HOWTO
kirjeldab häkkerit ja tema maailmataju ootamatult värviliselt ja ideoloogiliselt.
Suurimaks üllatuseks ongi praktiliste õpetussõnade taga peituva tarkuse sügavus
ning seostumine kõigi peamiste filosoofiliste ning sotsiaalsete fenomenidega. Mis
on elu mõte ja õnn? Häkkerikultuuris viib tee elu mõte ja õnneni läbi laiemate probleemide
lahendamise koos kogukonnaga, aga mitte läbi individualistlike saavutuste. Sealjuures
on häkkerikultuur riivamisi poliitiline – olemuselt libertaarse õpetuse algupunktiks
on siiski inimese sisemine vaba tahe, mitte aga rahvuslike või rahvusvaheliste sotsialismide
poolt ideaaliks olev indiviidi lahustumine või lausa ohverdumine kogukonna või ühiskonna
hüvanguks. Isikuvabaduste ülekaalu tõttu suhtub häkkerikultuur põlglikult mistahes
formaalsetesse sunni- või võimumehhanismidesse. Seetõttu idealiseeritakse
kogukondliku ühistegutsemist, mida suunavad mitte „karja kõige tugevamad isased“
või formaalsed juhtimisstruktuurid, vaid kogukonnaliikmete vaba tahe ning ühistegutsemise
kaudu omandatud autoriteet.
Kuid erinevalt paljudest teistes individualismis
oma juuri nägevatest poliitilistest vooludest ei ole häkkerikultuuris olulisel
kohal isikliku mammona kogumine – ehkki armulikult lubatakse ka oma oskuste
kaudu rikkaks saada („It's fine to use your hacking skills to support a family
or even get rich“), nähakse ka isiklikku jõukust pigem võimalusena panustada
rohkem kogukonda. Selliselt on häkkerikultuur, mis päevapoliitikasse suhtub
pigem põlglikult, üllatavalt tugeva poliit-filosoofilise laenguga.
„Wir Sind Die Roboter?“
Nein! Etwas Mehr!
ESRi nägemuses on häkkerikultuur selgelt töö
ja pühendumise kultuur – õpi ja siis tuleb teadmine; tee tööd ja siis tuleb mõistmine;
pühendu ja 10 aasta pärast jõuad tunnustuseni. Sellisena vastandub
häkkerikultuur hedonismist ja odavast esoteerikast lahendusi otsitavatele õpetustele.
Kuid sarnaselt häkkeri suhtega kogukonnaga, ei
ole häkker töö ori. Töö on häkkeri kui indiviidi tööriist eneseteostusele ja
sellisena selgelt allutatud häkkeri tahtele. Üks paeluvamaid ja ilmselt ka
motiveerivamaid õpetusi seondubki „mängulise loovusega“ („creative playfulness“)
– töö, lahendatavad ülesanded ning tööprotsess ise ei tohi olla igavad ja
tüütud. Häkkeri käes kaovad piirid töö, meelelahutuse, teaduse ja kunsti vahel
ning kõik see sulandub kokku maagiliseks nõiakunstiks, mis mängulise ja loova keeristormina
puhub oma teelt kõik argimaailma tüütud probleemid ja takistused.
Just mänguline loovus ning sisulise töö kombineerimine
lustlikkusega on see osa õpetusest, millest peaksid oma professionaalide elukvaliteedi
tõstmiseks juhinduma ka kõik teised ametid ja professioonid – tööl peab olema põnev
eesmärk, teekond eesmärgini peab olema lustlik ning humoorikas ning eesmärgini
jõudmine peab olema ka isiklikult kaasahaarav. See tõdemus peaks jõudma kõigi
professioonide manifestidesse ja eetikakoodeksitesse.
„Die Mensch Maschine?“ Ja
sicher!
ESRi häkkerikultuuri ülevaade on ennekõike
siiski ühe professiooni või kultuurivoolu eetikakoodeks. Ehkki ESR häkkerikultuuri
kirjeldusel on selge poliit-filosoofiline alus ning indiviidist lähtuv
väärtussüsteem, mis läbib kogu kirjeldust defineeriva punase niidina, pole tegemist
siiski poliitilise või ühiskondliku manifestiga. Pigem on tegemist häkkerikultuuri
„põhikirja“ ja eetikakoodeksiga. Sellisena on see teejuhis uutele häkker-wannabee’dele
ning meeldetuletus vanadele vaaladele, aitamaks kogukonnal kursil püsida ja
ühiselt edasi liikuda.
Teejuhisena on ESRi ülevaade arusaadav ja
lihtne. Igaühele avatakse häkkerikultuuri eesmärk – pühendumine põnevate probleemide
lahendamisele lustlikus ja lõbusas koostöös kogukonnaga. Kogukonnas valitsevate
koostöötavade kirjeldamise kaudu saavad ka uued tulijad selge juhise, kuidas
kiiremini omaks võetud saada. Kõik uued tulijad saavad selgeks, et esmatähtis
on pühendumine ja lugupidamine kogukonna suhtes. Teisalt oodatakse vanadelt
olijatelt kogukonda panustamist läbi uute tulijate abistamise ja õpetamise. Läbiv
julgustus rohkem suhtlema, küsima ja kaasuma ühistesse tegevusesse aitab ületada
barjääre, mis uut tulijat ikka pidurdavad kogukonnaga üheks saamisel. Kõik lugejad
saavad selgeks, et edasi viib õppimine, kusjuures õppimisel võivad olla vägagi
kiired tulemused („Most people who try can acquire a respectable skill set in
eighteen months to two years“), kuid teisalt on õpingud elukestvad („And
if you are a real hacker, you will spend the rest of your life learning and
perfecting your craft.“).
ESR praktilised soovitused häkkeri-oskuste arendamiseks
suunavad lugejat teekonnale asjade olemusest sügavama mõistmise suunas, ega piirdu
pelgalt käsitöönduslike oskuste arendamisega. Õppimise vajadust rõhutades on oht
jääda tühjalt deklaratiivseks – õppimine on hea, sest õppimine on vajalik, sest
õppimine on hea…n+1. ESR seda viga ei tee, vaid annab nii ülddidaktilisi kui ka väga
praktilised juhised miks, kuidas ja mida õppida. Õppimine ja enesearendamine on
vajalik otseselt selleks, et areneda paremaks häkkeriks ja seeläbi anda kogukonnale
edasi oma kogemused ja panus. Parimaks õppimise viisiks peab ESR võõra koodi
lugemist, mõistmist ja seejärel ise parema koodi kirjutamist. ESR rõhutab, et
paljud head häkkerid on autodidaktid: iga mitteformaalne teekond teadmistele on
erinev teekonnast läbi standardiseeritud haridussüsteemi ja seetõttu on iseõppimise
tulemuseks teistest eristuvad oskused ja vaatenurgad. Samas ei vastanda ERS
otseselt formaalset haridust iseõppimisele. Teades ESRi suurt rõhuasetust
iseõppimisele ja nokitsemisele, pole üllatav, et praktilisemad soovitused rajanevad
Linuxil ja avatud lähtekoodiga tarkvaral– vaid sellised programmid võimaldavad häkkeril
õppida lähtekoodist ning lahendada probleeme otse lähtekoodi tasemel. Ja
lõpetuseks annab ESR ka selged soovitused, millistest programmeerimiskeeltest
oma teekonda alustada ja kuidas koodiõpingutel edasi liikuda. Sümpaatne on
soovitus selgeks õppida vähemalt 3…5 programmeerimiskeelt – seda mitte pelgalt praktiliste
oskuste arendamiseks (käsitöölise lihtne küsimus „Kuidas
valada keldri põrandat?“), vaid üksnes läbi mitme keele tundmise on
võimalik tajuda keelte erinevusi, toimimisloogikat ning jõuda koodi loomise
sügavama olemuseni (tõelise
professionaali soov jõuda materjali sügavama sisuni).
ESRi visioonis on häkker harmooniline isiksus,
ja mitte pelgalt ühe valdkonna spetsialist. Juba antiikfilosoofias peeti
oluliseks isiksuse harmoonilist arengut – ideaalinimene oli heas füüsilises
vormis, ratsionaalsetes teadustes haritud ja vaimsetest kunstidest lugupidav,
eetiline ning tasakaalustatud isiksus. Tänapäeval me näeme siiski, et professioonide
manifestid rõhutavad oma valdkonna nõuete ja oskuste vajalikkust, ning jätavad
isiksuse harmoonilise arengu tähelepanuta. Kogukonna suunamine laiema
harmoonilise arengu suunas on siiski sümpaatne, sest harmoonilistest inimestest
koosnev kogukond on ka tervikuna ise harmoonilisem ja mitmekesisem. Seetõttu
võiks iga professioon või kogukond eeskujuks võtta ESRi soovitused arendada oma
kogukonna liikmed keeleliselt rikkaks ja huumorimeelega, muusika ja musitseerimise,
kirjanduse (sci-fi) ning spordi-meditatsiooni suhtes arendatud harmoonilisteks
isiksusteks. Sisemise harmoonia leidmisele suunamise tõttu on mõistetav ka ESRi
osundus, et häkkeriks olemiseks ei piisa häkkeri väliste tunnuste täitmiseks,
vaid olulisem on sisemine teekond ja alles oma kogukondliku kuuluvuse väljapoole
kuvamine. Üksnes harmoonilised ja haritud inimesed tagavad harmoonilise ja
haritud kogukonna ja selle püsimise.
ESRi jagatud õpetussõnade eesmärk on tagada iseseisev
ja enesekindel häkkerikultuur. Kuid sealjuures on sümpaatne, et oma ethost ei peeta ainuvõimalikuks,
teistest paremaks ega sunnita sõjakalt teistele peale. Tugeva identiteediga voolude
pimedamaks pooleks kipub olema põlgus ja viha teistsugususe vastu. ESRi käesolevast
kirjutisest midagi sellist ei õhku – ollakse uhked oma õpetuse ja eripärade üle
ning nähakse seda rahumeelselt eksisteerimas kõrvuti teiste õpetuste ja religioonidega.
Puudub oma õpetuse sõjakas pealesurumine, kogukonnaväliste inimeste hukkamõist või
põlgamine. Uhkus enda kogukonna üle ei arene otseseks ega kaudseks agressiooniks
teiste vastu. Sellisena on tegemist meeldiva vaheldusega tänasele argipäevale.
Solovetsi
TUINOVÕI – häkkerikultuuri häll?
ESRi õpetussõnad olid inspireeriv lugemine ja
kirjeldas paljuski minu ideaali inimese eneseteostusest ning teekonnast
selleni. Elu ja töö ei tohi olla igav kannatamine. Me elame vaid korra ning kõik, mis me teeme, peab olema eesmärgistud, põnev ja lustlik. Ka
kõige keerulisemaid probleeme saab lahendada ja suurimaid eesmärke saavutada lõbusalt,
lustlikult ja kokkuhoidvalt. Ei ole suuremat õnne kui töö, hobi ja meelelahutuse
sulandumine üheks loominguliseks keeristormiks.
Kuid ESRi lugedes häiris mind kummaline tuttavlikkus. Ma oleks seda kusagil nagu varem lugenud, kusagil veel värvikamalt kirjeldatuna näinud. Meenutades ESRi enda viidet häkkerikultuuri väljakasvamisele teadlaste kogukonnast tabas mind äratundmine – häkkerikultuur on sündinud kusagil Nõukogud Liidus Solovetsi linnakeses asuvas TUINOVÕI-s, Teaduslikus Uurimisinstituudis Nõia- ja Võlukunsti Ilmingute alal. Esimesena kirjeldasid seda nõukogude ulmekirjanduse klassikud vennad Strugatskid ühes oma tähtteoses „Esmaspäev algab laupäeval“.
Romaan kirjeldab programmeerija (!) Aleksander Ivanovitš Privalovi sissesulandumist 1960-ndate aastate teadusasutusse, mis mõnevõrra üllatuslikult tegeleb võlukunsti ilmingute uurimisega. Instituudi teadlased töötavad osakondades nagu Ettekuulutuste ja Prohvetluse osakond, Universaalsete Muutmiste osakond, Igavese Nooruse osakond või Absoluutse Teadmise osakond, üritavad luua ideaalset inimest, arvutada välja õnneratta ideaalset raadiust jne. Romaanis ongi lihtne ära eksida kanajalgadel majakeste, ostu järel ise peremehe taskusse naasvate müntide ja muu vene folkloorist tuttavate müstiliste olendite ja asjade maailma. Kuid kui mõista, et 1960ndatel oli moodne teadus, s.h. IT inimestele sama müstilised kui lood Baba Jagast ja Surematu Kaštseist, siis asetub kõik omale kohale. Töö õnneratta raadiuse kallal on allegooriline viide igale väljastpoolt vaadates arusaamatule probleemi ja TUINOVÕI oli kirjanduslik mudel 1960ndate aastate teadusasutusest.
1960ndate teadusasutustest töötati vastavalt häkkerikultuuri tõekspidamistele – lahendati suuri probleeme, tehti seda pühendunult ja lustlikult, otsides motivatsiooni probleemi lahendamisest saadavast vaimsest naudingust ning koostööst oma teadlaste kogukonnaga. Vennad Strugatskid kirjeldavad seda töö ja lõbu kokkusulandumist oma romaani olulisemal leheküljel, kus kirjeldatakse uusaastaööd. Uusaastaööl oli instituut suletud ja tööletulemine keelatud, kuid töökollektiiv eiras keeldu ja näitas selleks üles ülimat loomingulisust - instituuti tööle imbuvate töötajate vastu valvama pandud müstilisest koletisest möödahiilimine ei olnud lihtne ega ohutu. Kuid keeldu rikuti ja tööle hiiliti ikka selleks, et igava pidutsemise asemel ühiselt ja lõbusalt panustada probleemide lahendamisse:
Romaan kirjeldab programmeerija (!) Aleksander Ivanovitš Privalovi sissesulandumist 1960-ndate aastate teadusasutusse, mis mõnevõrra üllatuslikult tegeleb võlukunsti ilmingute uurimisega. Instituudi teadlased töötavad osakondades nagu Ettekuulutuste ja Prohvetluse osakond, Universaalsete Muutmiste osakond, Igavese Nooruse osakond või Absoluutse Teadmise osakond, üritavad luua ideaalset inimest, arvutada välja õnneratta ideaalset raadiust jne. Romaanis ongi lihtne ära eksida kanajalgadel majakeste, ostu järel ise peremehe taskusse naasvate müntide ja muu vene folkloorist tuttavate müstiliste olendite ja asjade maailma. Kuid kui mõista, et 1960ndatel oli moodne teadus, s.h. IT inimestele sama müstilised kui lood Baba Jagast ja Surematu Kaštseist, siis asetub kõik omale kohale. Töö õnneratta raadiuse kallal on allegooriline viide igale väljastpoolt vaadates arusaamatule probleemi ja TUINOVÕI oli kirjanduslik mudel 1960ndate aastate teadusasutusest.
1960ndate teadusasutustest töötati vastavalt häkkerikultuuri tõekspidamistele – lahendati suuri probleeme, tehti seda pühendunult ja lustlikult, otsides motivatsiooni probleemi lahendamisest saadavast vaimsest naudingust ning koostööst oma teadlaste kogukonnaga. Vennad Strugatskid kirjeldavad seda töö ja lõbu kokkusulandumist oma romaani olulisemal leheküljel, kus kirjeldatakse uusaastaööd. Uusaastaööl oli instituut suletud ja tööletulemine keelatud, kuid töökollektiiv eiras keeldu ja näitas selleks üles ülimat loomingulisust - instituuti tööle imbuvate töötajate vastu valvama pandud müstilisest koletisest möödahiilimine ei olnud lihtne ega ohutu. Kuid keeldu rikuti ja tööle hiiliti ikka selleks, et igava pidutsemise asemel ühiselt ja lõbusalt panustada probleemide lahendamisse:
„Tööseadusandlust rikuti pahatahtlikult ja kõikjal
ning ma tundsin, et mul kadus igasugune tahtmine nende rikkumiste vastu võidelda,
sest läbi purgaa olid siia uusaastaööl kell kaksteist rühkinud inimesed, kelle
jaoks oli tähtsam lõpule viia või uuesti otsast alustada mõnd kasulikku tööd,
kui ennast viinaga uimastada, mõttetult jalgadega tõmmelda, pandimängu mängida
ja erineva kergusastmega flirti harrastada. Siia olid tulnud inimesed, kelle
jaoks oli meeldivam olla üksteisega koos kui omaette, kes ei kannatanud
silmaotsaski igasuguseid pühapäev, sest pühapäeviti oli neil igav. Maagid,
Inimesed suure algustähega. Ja nende deviisiks oli — „Esmaspäev algab laupäeval“
[*toona oli laupäev nädala viimane tööpäev, täna peaks deviisi lugema „Esmaspäev
algab reedel“ – siit ka postituse pealkiri]. Jah, nad teadsid mõningaid loitse,
oskasid vett veiniks muuta ja kellelgi neist poleks raske olnud viie leivaga
tuhandet inimest sööta. Kuid maagid polnud nad mitte sellepärast. See oli köömes,
kõigest väline kest. Nad olid maagid sellepärast, et teadsid väga palju — nii
palju, et kvantiteet muutus neil lõpuks kvaliteediks ja maailmaga tekkisid
teistsugused suhted kui tavalistel inimestel. Nad töötasid instituudis, kus
tegeldi ennekõike inimõnne ja inimese elu mõtte probleemidega, kuid isegi nende
hulgast ei teadnud keegi täpselt, mis on õnn ja milles nimelt on elu mõte. Ja
nad võtsid tööhüpoteesiks, et õnn seisneb tundmatuse lakkamatus tundmaõppimises
ja elu mõte niisamuti. Iga inimene on oma hinges maag, ent maag saab temast
alles siis, kui ta hakkab mõtlema vähem enda ja rohkem teiste peale, kui töötegemine
muutub tema jaoks huvitavamaks lõbutsemisest selle sõna vanaaegses mõttes. Ja
ehk ei olnudki nende tööhüpotees tõest nii väga kaugel, sest samamoodi, nagu töö
tegi ahvist inimese, teeb töö puudumine palju lühema ajaga inimesest ahvi.
Isegi midagi hullemat kui ahvi.“
Kas kirjeldatu vastav ESRi ideaalile häkkeri moraalist
ja tõekspidamisest? Minu meelest üsna täpselt. Ja nagu Solovetsi TUINOVÕI on
mudel nõukogude teadusasutusest, nii võib eeldada, et kirglik lähenemine
teadustööle oli iseloomulik ka USA teadusasutustele, millest kasvas välja häkkerikultuur.
Seega autodidaktidest häkkerid ja kõrgelt tituleeritud teadlased on välja
kasvanud ühest hällist ja jagavad rohkemat ühist, kui esmapilgul silma paistab.
Häkkerid on teadlased.
Ja õigus on ka ESRil, kes maailma paremaks
mõistmiseks soovitab süveneda sci-fi maailma. Sest ka minu arvates kirjeldab hea sci-fi mitte niiväga tulevikku, vaid aitab mõista inimeseks olemise suuremat kunsti. See vist on minu ainus häkkeri stiilipunkt.
---
Selle nädala teemaks oli: Loe läbi Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO ja kirjuta ajaveebi selle kohta arvustus.
Kommentaarid
Postita kommentaar