6. nädal // "Kui väiksed poisid idealistlikust tulevikust unistasid, tegid suured marakratid neile kambaka"
Mõni idee kõlab lihtsalt nii hästi, et ainus, mis takistab selle elluviimist, on elluviimise võimatus. Ajal, mil idealistid praktilises elus võimatuid mõttekonstruktsioone punuvad, töötavad pragmaatilised pimeduse jõud selle suunas, et praegune süsteem veelgi rohkem enda teenistusse pöörata. Piraadipartei autoriõiguste reformiga on kahjuks samamoodi - intellektuaalselt huvitav mõtteharjutus loob tahtmatult suitsukatte, mille varjus globaalsed monopolid oma haaret veelgi tugevdavad.
Piraadid ei jutlustagi vägivalda, röövimist
ja anarhilist kommunismi?
Üle Falkvinge ja Engströmi õla piiluva Piraadipartei autoriõiguste
reformiettepanekud on õigupoolest üsna mõistlikud. Üllatavalt mõistlikud.
Tõepoolest on enamuste teoste "kasulik eluiga" lühike. Paljusid 3
aasta taguseid hitte ja filme me täna enam ei mäleta. Lisaks tuleb iga hiti
kohta miljoneid laulukesi ja stsenaariume, mis kunagi kuulajateni või laiemate
massideni ei jõua. Nendel lugudel puudub äriline väärtus ja ilmselt oleks ka
autor õnnelik, kui neid lugusid hiljem mistahes viisil ja vormis kopeeritaks
või esitataks. Kui aga tõesti juhtub tõenäosusteooriat trotsiv ime ja teos kuulsaks
saab, siis ei ole ju palju vastava loo autoriõigused enne 5 aasta möödumist
registreerida ning nautida veel 15 aastat laekuvat honorari. Võib-olla võiks
kogu kaitse pikkus olla 20 aasta asemel 30 aastat (5+25) ning olekski paigas
süsteem, mis tasakaalustatult kaitseks omaniku poolt kaitsmisväärseks loetud
teoseid, aitaks leida autoreid ning annaks peremehe poolt hüljatud teostele
võimaluse leida armastus või ümbertöötlemine nende poolt, kes just sellistest
tänavale heidetud teostest uusi loometeoseid mõistavad vormida.
Mõned Piraadiparteid ettepanekud on ajas ilmselt tähtsust minetavad.
Õiguslikke regulatsioone saab reformida seadusandja, kuid sageli teeb mõjusama
reformi turg ja inimeste käitumine Ka 1993. aastal Microsofti vastu kaebust
esitades lootis Sun Microsystems, et Euroopa Komisjonis murrab
Microsofti monopoli Media Player ja Internet Explorer osas, kuid ilmselt
murdsid selle monopoli pigem iOS ja Android: Microsoft magas maha turu
liikumise nutiseadmetesse ning täna me isegi ei tea, mismoodi Media Player
välja näeb (on see üldse olemas?). Sama on ka autoriõigustega - senised võitjad
istuvad oma 70+aastaste autoriõiguste otsas nagu paksud kõutsid koore sees, aga
samal ajal tuleb peale sotsiaalmeedia ja sõltumatud tootjad-blogijad, kes
võidavad turgu oma teoste tasuta jagamisega. Infost üleküllastunud
turundusmaailmas on "viral" ja skandaal raske valuuta ja selleks on
omakorda vaja muutuda meemiks või muuks ümbertöödeldud lühivormiks. Olukorras,
kus isegi piraatlust ja häkkimist on kasutatud kultussarjad
edendamiseks („House
of Cards“ paari episoodi lekkitamine väidetavalt häkkerite poolt), võib
ennustada, et "free sampling" ning isegi privaatne jagamine muutuvad
teoste tootjate jaoks tänuväärseks tasuta reklaamivormiks. Kui "free
sampling" või "Free Non-Commercial Sharing" abil on võimalik
teose turunduskulusid säästa või teos uutele menukõrgustele lennutada, siis
küll leebub ka tootjate sallimatus selliste loomevormide suhtes ilma
seadusandja sekkumisetagi. Ka suurtöösturid on sellest juba aru saanud -
vaadake kui kiiresti ilmuvad kõik muusikavideod Youtube.
Idealism ja ebarealistlikud eesmärgid
toovad rõõmupisarad monopolisti silmanurka
Youtube, Facebooki ja teiste internetihiidude rolli eiramine ongi
Piraadipartei suurim möödalasmine. Kogu pakutud reformi taustal tuleb silmas
pidada, et kirjeldatud ideaalmudeliks oli The Pirate Bay,
asjaarmastajate kogukondlik projekt. Kuigi ka The Pirate Bay teenis oma
teenusega raha (reklaam),
siis ilmselt polnud äriline eesmärk peamiseks õli nende tegevuse mootoris. Küll
aga näitas ka The Pirate Bay mudel seda, et edukas paljude osapooltega jagamine
nõuab isegi "peer to peer" tehnoloogia korral platvormi ja programmi,
mis kõik huvilised kokku toob ja võimaldab sageli gigabaitidesse ulatuvaid
bitijadasid jagada. Ning just nendel platvormidel ja programmidel on sageli oma
isekas ärihuvi, mis inimestel omavahelist jagamist julgustada - sellega tuuakse
liiklus ja reklaamiraha oma platvormile. Sellised ärimudelid, mis inimeste vaba
jagamise kamoflaaži all tegelikult prisket klotsi taskusse kühveldavad, ei
peaks küll olema autorite poolt subsideeritud. Sest Facebookil ja teisel
suurplatvormidel läheb tegelikult oluliselt paremini kui ühel keskmisel Läti
või Bulgaaria muusikul ning küll jaksaks nad ka natuke panustada nende
platvormidel liiklust tekitavate autorite heaolusse väikeste litsentsitasude
maksmisega. Suurmonopolide jõu eiramine ning nende ühte potti panemine
kogukondlike algatustega toob ilmselt internetihiidudel rõõmupisara silma, sest
nii on ka Facebookil võimalik osaleda autoriõiguste jagamisest teenitava raha
jagamisega seonduvas diskussioonis näoga nagu läheks talle päriselt ka inimeste
privaatsus korda.
Suurelt unistamine on vajalik, kuid ebarealistlikud eesmärgid viivad
pettumuseni. Kõlavate nimede ja loosungitega lehvitamine tekitab ühiskonnas
võõristust. Piraadipartei kriitika peamised sihtmärgid – autoriõiguste ülipikk
kehtivus ning automaatne õiguskaitse – tulenevad kõik 1989-90 läbiräägitud ning
1995 jõustunud TRIPS
lepingust, mille osaliseks on 162 WTO liikmesriiki. Ehkki tehnoloogia arengu
mõttes on tegemist peaaegu koopajooniste ajast pärineva dokumendiga, siis
rahvusvaheliste lepingute maailmas on tegemist tubli keskealisega, mille hääbumisest
või muutmisest on vara rääkida. Seetõttu – kui ikka TRIPS nõuab vähemalt 50 aastat
autoriõiguste kaitset ja seda ilma registreerimiseta – siis lähimateks aastakümneteks
see nii ka jääb. Seetõttu on suur oht, et ambitsioonikalt sõnastatud, kuid tegelikkust
mittearvestavad unistused jäävad ellu viimata, tekitavad asjaosalistest pettumust
ning pooldajates käegalöömist. Ülejäänud avalikkus teemat ei valda ja on segaduses
– kui ühelt poolt löövad autoriõigustega seonduvas diskussioonis kaasa heleroosa-sinine
The Walt Disney Company (ja Bambi) ning teiselt poolt väikekodanlikus bourgeoisie’s võõrastust tekkiv Piraadipartei
(ning piraatide hämarad teod), siis kaldub demokraatlikus ühiskonnas lõppotsuseid
mõjutava keskmise enamuse sümpaatia paratamatult Bambi ja mitte piraatide poolele
(ka mina polnud Piraadipartei tegemiste suhtes huvi tundnud, kuna pidasin neid nime
tõttu kunagise Kuningriiklaste Partei või Saunaerakonna
laadseks poliitiliselt vingerpussiks). Milleks nimetada ennast Piraadiparteiks
ja sellega iseennast parketikõlbmatuks positsioneerida, kui piraatluse – röövimise
ja varastamisega – ei ole nende mõistlikel ettepanekutel midagi pistmist? Üleelusuuruselt
unistada ju võib ja nali on terviseks, kuid kahjuks on täitmatud eesmärgid ning
eksitavad nimed vesi vastaspoole – autoriõigustest elatuvate
hiidkorporatsioonide – veskitele.
Esmalt tuleb kodu korda teha ja alles
siis WTO lepingutega piike murda
Suuri eesmärke silmas pidades peab tegelema praktiliste, puudladvas
pilke köitvas ladvaõunast madalamal asuvate viljade noppimisega. Üllatuslikult
ei ole vist ühtegi suuremat autoriõigustega tegelevat huvigruppi, kes ei peaks tänast
süsteemi puudulikuks ning ei sooviks läbi viia autorõiguste reformi. Ega muidu
poleks võimalik, et Euroopa Liidus on lõpusirgele
jõudmas autoriõiguste reform ja maailma
parimates õigusteaduskondades kaalutakse valjuhäälselt Falkvinge ja Engström
ettepanekutega üsna sarnaseid ideid. Olukorras, kus maad on võtnud üldine
arusaamine muudatuste vajalikkusest, peab iga huvigrupp, ka autoriõiguste lõdvendamise
pooldajad lisaks pika eesmärgi jutlustamisele omama ka praktilist ja
lühiajalist tegevusplaani, millega saaks hoida initsiatiivi ideede
lahinguväljal ning mis võiksid meie elu paremaks muuta varem, kui WTO kaudu õnnestub
lahti harutada TRIPS leping ja sõlmida selle asemel uus, fundamentaalselt
teistsugune raamistik. Selliseks praktiliseks ja vaieldamatult laiemate
rahvahulkade tuge pälvivaks algatuseks võiks olla autoriõiguste vallas
jõuliselt ja üheselt ühtse siseturu jõustamine, milleks saaks tuge juba EL
aluspõhimõtetest ning nende heaolu eest seisvast konkurentsiõigusest.
Tänane autoriõiguste süsteem loob mugava kattevarju eri riikide
tarbijate diskrimineerimiseks. Füüsiliste kaupade maailmas on asi lihtne – kui kaup
on lastud EL siseturule, siis reeglina on mastaapne liikmesriikide eristamine, liikmesriikide
vahelise paralleelimpordi takistamine ja muul viisil siseturu killustamine
keelatud ja rangelt karistatav. Siseturu killustamise ja paralleelimpordi takistamise
eest karistatakse, kuna see on tootjate lemmikmeetod hinnadifferentseerimise
(loe: diskrimineerimise) kaudu kasumeid maksimeerida. Alles detsembris 2018 sai Guess 40
miljonit eurot trahvi, kuna rakendas „geoblock’ingut“ ja takistas oma
veebipoodidele ligipääsu teiste liikmesriikide tarbijatel. Tegemist on väikse
trahviga sarnaste rikkumiste eest. Samal ajal on Netflixis suurima ja väiksema
valikuga riigi vahed
mäekõrgused: suurima valikuga on USA (1326 sarja ja 4339 filmi) ja
väikseima valikuga on Albaania (33 sarja ja 200 filmi); Euroopa Liiduski on
dramaatilised vahed liidrite – UK 542 sarja ja 2425 – ning mahajääjate vahel –
Itaalia 196 sarja ja 1000 filmiga või Eesti 204 sarja ja 571 filmiga. Netflix
on vaid illustratsioon autoriõiguste maailma igapäevale, kus isegi EL siseselt
on hiiglaslikud erinevused tarbijate valikutes ning kus armutult
surutakse maha kõik katsed lülituda suurema valikuga riikidesse suunatud
teenuste külge. Trahvime Netflixi ja teisi sarnaseid teenusepakkujaid ja
õiguste omanikke? Kahjuks mitte – autoriõiguste territoriaalne kehtivus ja liikmesriigita
erinev õiguskaitse annab mugava suitsukatte maskeerida reaalsete kaupade
maailmas lubamatu tegevus millekski lubatuks. Ja ehkki Euroopa Komisjon on asunud
samme EL-sisese diskrimineerimise
vältimiseks, oleks just siin võimalik ja vajalik ühemõtteliselt sätestada ja
hakata jõuliselt sanktsioneerima traditsiooniliste kaupade ja teenuste turuga sarnaseid
põhimõtteid, mis keelaksid autoriõiguste ettekäändel EL liikmesriikide
tarbijate diskrimineerimise. Seda saaks EL teha kohe, kasvõi alustades enda
sisuloojatest, ja küll tuleksid autoriõiguste omajad järgi, sest kes ikka raatsiks
välja jääda maailma ühelt
rikkaimalt turult?
Autoriõiguste kaitse tugevdamise vähim
hind pidanuks olema tingimusteta EL ühte siseturg
Kui talumees horisondile fokusseerib ja suurest suvest unistama jääb,
siis jääb tal märkamata, kuidas rotid nina alt viljaaida tühjaks varastavad. Ka
autoriõiguse leevendamise jutlustajad on alla jäämas bürokraatidele ning
autoriõigustest või nende jagamisest elatuvatele hiidmonopolidele, kes on Lääne
ühiskonda vallanud mure sotsiaalmeedias toimuva mõjutustegevuse ning ajakirjanduse
allakäigu pärast osavalt rakendanud autoriõiguste kaitse karmistamise
vankri ette. Piraadipartei ettepanekute fundamentaalseks aluseks oli eraelu ja -kommunikatsiooni
kaitse „pealtkuulamise“ vastu, mis on absoluutse autoriõiguse kaitse
rakendamise vältimatu eeldus. Kardetud tulevik on käes – peatselt vastuvõetav
uus autoriõiguste direktiiv lubab küll pealkirjas digitaalset ühisturgu, kuid
reaalsuses kohustab platvormipakkujaid jälgima oma kasutajate suhtlust ning blokeerima
selles kogu autoriõigusi rikkuva sisu (artikkel 12). Jälgimiskohustus seatakse
sisse sisuloojate õiguste kaitseks, kellel tekkib õigus määrata kellele ja mis hinnaga
nende sisu jagatakse (artikkel 11). Kaudselt võivada sellest piirangust hiidplatvormid
– ehkki „innovatsiooni julgustamiseks“ on sisu jälgimise kohustusest vabastatud
mikroplatvormid, siis alates 3. tegevusaastast või 10 miljonit eurot käibe
saavutamisest hakatakse neid kohtlema „võrdselt“ 56-miljardise
aastakäibega Facebookiga. Seega võivada uuest direktiivist autoriõiguste omajad
ning täna turul suurelt sees olevad autoriõiguste vahendajad. Isegi kui möönda, et
ajakirjanduse rahastamine on põhjendatud ja osa reklaamirahast oleks õiglane
Facebookist tagasi autoritele suunata, siis pidanuks autoriõiguste omajate ja
vahendajate õiguste suurendamisega kaasnema selge kohustus teha teosed
võrdsetel alustel kättesaadavaks kogu Euroopa Liidus ja lõpetada
litsentsilepingutega lollitamine ning nende varjus liikmesriikide tarbijate
diskrimineerimine.
Falkvinge ja Engströmi kirjeldatud unistused on head mõtteharjutused,
mis aitavad avardada mõtlemist ja murda paradigmasid. Samas peab olema praktiline
tegevuskava eesmärgi suunas, sest muidu haaravad initsiatiivi need, kelle
tugevuseks on laveerimine ja väikeste sammude haaval oma tahte dikteerimine –
bürokraadid ja kulisside taga lobistavad hiidkorporatsioonid. Ilma realistliku
tegevuskava ja vahe-eesmärkideta on oht, et ajal, mil idealistid filosofeerivad
maailmaparandamise teoreetiliste viiside üle, tulevad pragmaatikud ja keeravad
samm-sammult ka praeguse süsteemi pekki.
-----
·
Postituse aluseks on järgmine ülesanne: Loe
läbi vähemalt 2. peatükk (lühikokkuvõte ettepanekutest; soovitav on aga kogu
teos läbi lugeda) Rick Falkvinge ja Christian Engströmi raamatust The Case for Copyright Reform ning hinda
pakutavaid lahendusi ajaveebiartiklis.
Kommentaarid
Postita kommentaar